Paris Saint Germain
Hoe is de kwaliteit van de selectie van PSG in 1 jaar zo erg veranderd?
PSG heeft een aantal grote spelers verkocht. Kylian Mbappe, Neymar JR, Marco Verratti, Manuel Ugarte en Xavi Simons. Al deze spelers vertrokken tussen 2023 en 2025 en leverde PSG zo'n 240 miljoen euro op. Ook gingen er nog andere grote namen weg, zoals; Sergio Ramos, Lionel Messi en Keylor Navas. Maar deze spelers leverde PSG niks op want zij gingen alledrie transfervrij weg. Wel bespaarde PSG op de salarissen van de spelers. Maar van die 240 Miljoen euro kocht PSG:

In totaal is dit 637 miljoen euro dat PSG heeft uitgegeven in 2 jaar tijd. Dat is bijna 400 miljoen meer dan dat ze gekregen hadden van de spelers die ze zelf verkochten. Die 400 miljoen hebben ze door sponsoren en door de voorzitter Nasser Al-Khelaïfi, die veel geld in PSG stoppen.
Van die 637 Miljoen euro heeft PSG in het afgelopen jaar 260 miljoen van uit gegeven, maar kregen ze ook weer 240 miljoen euro, maar in het afgelopen jaar kregen ze ook weer zo'n 140 miljoen euro bij, van het verkopen van Xavi Simons, Manuel Ugarte, Hugo Ekititke en nog vele andere spelers.
Ook speelt PSG veel beter sinds ze in 2023 een nieuwe trainer hebben aangetrokken. Luis Enrique, die richt zich veel meer op het teamgeest en wilt af van de grote individuen. Zo houdt hij zich heel erg bezig met teambanding en praat hij veel met de spelersgroep. Ook is Enrique met PSG gewisseld van formatie. Zo speelde PSG eerst in een 3-4-1-2 formatie, dat kwam goed uit voor Messi en Neymar gingen weg toen Enrique bij PSG kwam, Mbappé ging weg toen Enrique een jaar de trainer was. Enrique is daar geen fan van, en speelt nu met PSG in een 4-3-3,
4-4-2 of in een 4-2-3-1 opstelling, hij doet dit dan met 'inverted fullbacks' dat betekent dat de 2 buitenste verdedigers na binnen komen en via daar het middenveld ondersteunen. Ook kiest Enrique veel meer voor jonge spelers, zo krijgen Zaïre-emery, Barcola, Maylulu, Neves en Doué veel tijd en ruimte om hun te ontwikkelen bij PSG.
Dus kort: Enrique is van formatie veranderd, heeft de teambanding een hogere prioriteit gegeven en Enrique heeft grote wereldspelers laten gaan en heeft jongere en "kleinere" spelers ervoor terug gekocht
Over mij:
Mijn naam is Pepijn Temmink en ik ben fan van voetbalclub Paris Saint-Germain.

Ik zit ben 15 jaar oud, toen ik bijna 15 jaar oud werd begon ik steeds meer Paris Saint-Germain te kijken, dat deed ik door samenvattingen te bekijken of door statistieken te bekijken van de spelers. Daarom heb ik ook dit onderwerp gekozen, ik wist er al een klein beetje over maar wou er wel meer over leren. Nu zit ik op school, op JenaXL in Zwolle. Ik mocht zelf kiezen hoe en waarover ik deze opdracht deed, de enige voorwaarde was dat het iets met Frankrijk te maken moest hebben.🇫🇷
